Information från Riksbyggen

Nya bankgiron
– betala din hyra/avgift till rätt ställe!

Riksbyggen i förändring

Som vi tidigare informerat om tar Riksbyggen under våren steget att byta till nya, moderna verksamhetssystem. Vi är medvetna om att det tyvärr orsakat störningar på bland annat Kundwebben, men vi har nu tillsatt extra resurser och ökat intensiteten i felsök och hantering av ärenden.

Vi ber om fortsatt tålamod med att ärendehantering tar längre tid än vanligt och att det under perioder är svårt att nå oss via telefon. Vi befinner oss i en övergångsperiod, men vi är övertygade om att bytet till nya IT-stöd i förlängningen är mycket bra både för våra medarbetare och våra kunder.

Viktig information om nytt bankgiro från maj

Nu i maj byter Riksbyggen från plusgiro till bankgiro och din hyres- / avgiftsavi kommer i dagarna. På avin finns texten ”Obs! Nytt bankgiro” som en påminnelse om att betala till det nya bankgirot. Att betala till bankgiro är lika enkelt som tidigare och kan göras via internetbank, kuverttjänster eller bankkontor. 

Vad ska jag som kund göra?

Det är mycket viktigt att du uppdaterar uppgifterna i din internetbank så att din avgift/hyra hamnar på rätt konto hos Riksbyggen. Betalar du på annat sätt – var noga med att skriva av det nya bankgironumret korrekt vid exempelvis manuell bankinbetalning.

Om inbetalningen kommer fel, måste en manuell utbetalning göras och du får tillbaka pengarna på ett utbetalningskort för att betala in på rätt bankgiro.

Har du autogiro behöver du inte göra någonting – bytet för din betalning sker automatiskt.